ПРИПРЕМА ДЕЦЕ ЗА ПОЛАЗАК У ШКОЛУ

ПРИПРЕМА ДЕЦЕ ЗА ПОЛАЗАК У

ШКОЛУ

(ВИДЕТИ ЛИНК

Када је родитељ обавезан да упише дете у први разред основне школе?


Према Закону о основама система образовања и васпитања у први разред се уписује свако дете које до почетка школске године има најмање шест и  по, а највише седам и по година.

То значи да се школске 2020/2021. године уписују сва    деца рођена од 1. марта 2014. године до краја28. фебруара 2015. год.

Испитивање зрелости детета за полазак у школу

Тестирање будућих првака обавиће школски психолог и школски педагог тестом за испитивање првака, којим се утврђује:

  • интелектуална
  • социјална и
  • емотивна зрелост детета за полазак у школу.

Тест  не  захтева познавање слова (читање и писање), као ни рачунање. Овом приликом, ради се и интервју са родитељима (родитељем) или старатељима и дететом.


Није потребна никаква посебна припрема за ово тестирање. Важно је да дете тог дана буде без здравствених тегоба, опуштено и одморно.


Треба  детету укратко објаснити да овај  одлазак у школу  служи за то да се оно боље позна са школом и са неким ко у њој ради. Исто тако психолог треба да упозна будућег првака и због тога  ће разговарати са њим и са његовим родитељем (родитељима) или старатељем.  Не треба застрашивати дете (“Нећеш се уписати у школу ако не будеш све знао...” и сл.), нити нереално приказивати сусрет који предстоји (“Мало ћеш да се играш са тетом“.

Сусрет са школом

  • За  будуће  прваке  организује  се у јуну  пријем,  обилазак школе, упознавање са учитељицама и ђацима школе, као и    разне активности (играње и дружење) са циљем да им се представимо и приближимо им нашу школу.


ПРИПРЕМА ДЕТЕТА ЗА ПОЛАЗАК У ШКОЛУ

То је процес који се одвија током читавог предшколског раздобља, од рођења до поласка у школу

  • интензивни период je од 5 - 7 године

  • непосредна психолошка припрема од априла -септембра


Аспекте дечијег развоја           сагледавамо

кроз:

  • физичку зрелост

  • психолошку зрелост

  • интелектуалну,

  • говорну,

  • социјалну,

  • емоционалну,

  • моторичку зрелост.


ФИЗИЧКА ЗРЕЛОСТ СЕ ПРОЦЕЊУЈЕ НА ОСНОВУ

  • висине, тежине, здравственог стања, мишићне снаге, да ли је спретно, радује се играма, развијена моторика, физички развијено
  • Дозволите деци да се изражавају кретањем јер то позитивно утиче на здравствено стање јер  осећајући  слободу покрета сигурнији су и самосталнији
  • седење за компјутером криви кичму, моторика слабија

психолошку зрелост чини лична и функционална зрелост

  • лична  зрелост - процењујемо да  ли  је дете у стању да  се   прилагоди  на  колектив  и  заједнички рад, да     ли је спремно да учи, да се одвоји од куће, да подреди игру школским обавезама
  • функционална  зрелост - одражава начин дечијег схватања света
  • психолошку  зрелост - утврђујемо на основу психолошког тестирања и интервјуа (ако се ментална доб поклапа са календарском доби или је већа дете је функционално зрело за полазак у школу)

ИНТЕЛЕКТУАЛНА ЗРЕЛОСТ

  • ако  дете има  развијене перцептивне (опажајне) способности
  • ако  уме   да  именује, описује и    пореди предмете из околине
  • ако може да се концентрише на одређену  активност
  • има свест о појмовима скуп, број, веће-мање, краће-дуже
  • лева-десна страна, црта фигуре са детаљима
  • орјентише се у времену, дан, ноћ,поподне...
  • развијено памћење и  мишљење

ГОВОРНА ЗРЕЛОСТ

  • Ако је овладало  гласовном  структуром  правилног говора
  • Ако  говори  у интеракцији са другим људима
  • Дете усваја усмени говор, а писани само онолико колико покаже интересовање за свет слова и писану реч
  • Дозволите  детету да   вам  препричава  своје доживљаје
  • Читајте им песме, приче, бајке, басне, питалице, загонетке

СОЦИЈАЛНА ЗРЕЛОСТ

  • самостално одржава личну хигијену, облачи се,  обува се, храни,
  • поштује правила
  • оспособљено за живот у друштву
  • родитељи  треба  да    поштују   личност      детета, да буду умерени у   захтевима
  • не  преоптерећивати дете али и  не  остављати га без обавеза у складу са психофизичким
  • способностима

ЕМОЦИОНАЛНА зрелост

(стабилност и контрола емоција)

  • емоционално зрело дете има самопоузање и може да контролише своје емоције
  • Родитељи треба да јачају самопоуздање и  контролу емоција јер се размажена и
  • емоционално лабилна деца теже    прилагођавају на школски     режим
  • хвалите их и бодрите  осмехом и гестом

МОТИВАЦИЈА ЗА УЧЕЊЕ

  • дете треба да се интересује и показује радозналост за школско учење
  • родитељи  подстичите дете на унутрашњу  мотивацију (да ужива у раду и активностима)
  • подстичите дете да поставља питања
  • информишите дете ( не плашите ) шта га очекује у   школи
  • деца уче кроз  игру

Да ли дете треба да зна да чита и пише пре школе?


  • ако зна све то - не значи да је спремно за полазак
  • ако не зна - не значи да није спремно за полазак у школу
  • Важније  је  много да  је дете мотивисано да учи, да га у свет писане речи уводимо кроз игру постепено,
  • леворукост   код   деце не представља сметњу.

Савети за родитеље

Ваше дете је личност за себе, напредује у складу са својим интелектуалним способностима,

  • прихватите своје дете са свим врлинама и манама
  • не поредите га са братом/сестром или  другом/другарицом
  • не осуђујте га ако прави грешке јер  оно  тако учи
  • подстичите га да    учи
  • обезбедите адекватан простор
  • будите доследни у  понашању
  • немојте  чинити ствари уместо детета (радити домаће задатке, цртати)
  • немојте га исправљати пред другима, не критикујте стално, не приговарајте,
  • нађите време за            своје дете, дајте објашњења
  • Пружите подршку и  разумевање
  •  ЖЕЛИМО  ВАМ  СРЕЋАН И УСПЕШАН  ПОЛАЗАК У ШКОЛУ.

                Стручна служба школе.

 

Коментари

Популарни постови са овог блога

Семинар "Мотивација и психолошки принципи учења"

Коришћење сервиса Гугла на домену образовне институције

Национална платформа „Чувам те“ (cuvamte.gov.rs)